STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

                                                                                           Załącznik do zarządzenia nr 2023/2024

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Zespole Szkół Ponadpodstawowych Nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Zamościu

 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników szkoły i osoby współpracujące ze szkołą jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Jest ono traktowane z szacunkiem i uwzględnia się jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie. Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników szkoły i osoby współpracujące ze szkołą i zawierają wytyczne dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci. Standardy ochrony małoletnich obejmują:

  1. Procedury kontroli pracowników przed dopuszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości.
  2. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem.
  3. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
  4. Procedurę składania zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadomienia sądu opiekuńczego.
  5. Zasady udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom standardów do ich stosowania.
  6. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowań niedozwolonych.
  7. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie.
  8. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

Zasady bezpiecznych relacji pracowników z młodzieżą zostaną przyjęte w szkole poprzez podpisanie przez dyrektora szkoły oraz przedstawiciela Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

Zajęcia edukacyjne w zakresie praw dziecka, ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem są ujęte w Szkolnym Programie Wychowawczo – Profilaktycznym.

Rozdział I

OBJAŚNIENIE TERMINÓW

  1. Pracownikiem szkoły jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
  2. Osoby współpracujące ze szkołą to pracownicy firm i instytucji wspierających szkołę, wolontariusze, stażyści, praktykanci odbywający w szkole praktykę zawodową, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z dzieckiem.
  3. Małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  4. Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
  5. Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z jego rodziców. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika szkoły, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:

− Przemoc – zachodzi wówczas, gdy ma miejsce wywieranie wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby pomimo braku przyzwolenia tej osoby na taki wpływ w celu uzyskania jakiegoś istotnego zasobu.
− Przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
− Przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej.
− Wykorzystywanie seksualne – to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. Odnosi się ono do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.
− Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnianie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku nauki.

  1. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
  2. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora szkoły pracownik sprawujący nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkole.
  3. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.

Rozdział II

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI

  1. Pracownicy szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i objawy krzywdzenia małoletnich.
  2. Każdy pracownik szkoły, który zauważy lub podejrzewa, że uczeń jest krzywdzony zobowiązany jest zareagować, a w sytuacji koniecznej udzielić pierwszej pomocy.
  3. Wszyscy pracownicy szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych pozyskały informację o krzywdzeniu ucznia lub inne informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  4. Pracownicy zobowiązani są do troski o bezpieczeństwo małoletnich zgodnie ze swoimi kompetencjami, obowiązującym prawem oraz przepisami wewnętrznymi szkoły.

Rozdział III

PROCEDURY KONTROLI PRACOWNIKÓW PRZED DOPUSZCZENIEM DO PRACY Z MAŁOLETNIMI W ZAKRESIE SPEŁNIANIA PRZEZ NICH WARUNKÓW NIEKARALNOŚCI ZA PRZESTĘPSTWA PRZECIWKO WOLNOŚCI SEKSUALNEJ I OBYCZAJOWOŚCI

  1. Dyrektor szkoły weryfikuje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z uczniami oraz wymaga od niej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego.
  2. W przypadku braku możliwości dokonania weryfikacji w wymienionych w punkcie pierwszym rejestrach, osoba której dotyczy weryfikacja składa oświadczenie (załącznik nr 1).
  3. Wszyscy pracownicy, praktykanci, stażyści, wolontariusze mają obowiązek stosować Standardy Ochrony Małoletnich.
  4. Każda osoba wchodząca na teren szkoły powinna zapoznać się z wyżej wymienionym dokumentem i podpisać oświadczenie, że jest świadoma odpowiedzialności karnej za jego nieprzestrzeganie (załącznik nr 3).

Rozdział IV

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIMI A PERSONELEM

Zasady bezpiecznych relacji z małoletnim wskazują, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w pracy z dziećmi. Zasady bezpiecznych relacji są dostosowane do realiów funkcjonowania szkoły i  dotyczą następujących obszarów:

  1. Bezpośredni kontakt z małoletnim opiera się na poszanowaniu jego intymności i godności. Przykładowe formy takiego kontaktu, to:

− kontakty w zajęciach sportowo-rekreacyjnych,
− stanowcze interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia dotyczących, konfliktów pomiędzy podopiecznymi (rozdzielenie uczestników zajścia, przytrzymanie, obezwładnienie),
− działania z zakresu pomocy przedmedycznej (działania ratunkowe związane z udzieleniem pierwszej pomocy),
− zagrożenie lub panika spowodowane czynnikami zewnętrznymi (pożar, intensywne zjawiska atmosferyczne, niebezpieczne zachowania osób trzecich itp.).

    2. Niedopuszczalne są intencjonalne zachowania wzbudzające poczucie zagrożenia lub noszące znamiona:

− przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie),
− erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, zły dotyk, wyzywające spojrzenie),
− seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
Komunikacja słowna z małoletnim powinna być pozbawiona akcentów wrogich, wulgarnych, agresywnych, złośliwie ironicznych. Komunikacja nie powinna:
− wzbudzać w małoletnim poczucia zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk),
− obniżać i niszczyć poczucie wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy, negowanie uczuć),
− upokarzać (publiczne szyderstwo, ośmieszanie),
− naruszać granice (niezachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty o charakterze erotycznym).

  1. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu oraz ocenie każdego ucznia bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość. Równe podejście oznacza, że niedozwolone jest:

− wyłączne skupianie uwagi na wybranych uczniach z jednoczesnym ignorowaniem potrzeb innych,
− nieuzasadnione przyznawanie przywilejów tylko wybranym i odbieranie ich pozostałym,
− nierówne i niesprawiedliwe przydzielanie zadań, niewspółmierne do możliwości i wieku,
− zwalnianie z wykonywania obowiązków w nieuzasadnionych sytuacjach,
− przyzwalanie, brak reakcji na nieformalną hierarchię grupową,
− dominowanie w grupie negatywnych jednostek, ustalanie przez nich i wprowadzanie nieformalnych zasad,
− przyzwolenie na wykorzystywanie młodszych i słabszych uczniów przez silniejszych.

  1. Kontakty bezpośrednie i online z dzieckiem poza szkołą powinny być:

− ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo-wychowawczych, wyjścia i wyjazdy organizowane przez szkołę,
− dokumentowane (zapisy w dokumentacji pracy wychowawczej),
− odbywać się w miarę możliwości z wykorzystaniem sprzętu szkolnego,
− niedopuszczalne jest utrzymywanie takich kontaktów celem zaspokojenia przez dorosłego własnych potrzeb społecznych lub emocjonalnych, namawiania do zachowań niezgodnych z prawem, dających poczucie bycia faworyzowanym, wyróżnianym.

    5. Podróż, przemieszczanie się i warunki noclegowe:

− uczniowie w przypadku nagłego zachorowania mogą być odbierani ze szkoły jedynie przez  rodziców/opiekunów lub osoby przez nich upoważnione,
− organizacja transportu, noclegu poza szkołą powinna być uzasadniona (np. wyjazd na wycieczkę szkolną lub inne przedsięwzięcia organizowane przez szkołę),
− opieka nad uczniami w sytuacjach wyjazdowych powinna być zgodna z przepisami o organizacji wyjazdów i wycieczek szkolnych,
− przy organizacji noclegu zakwaterowania brane pod uwagę
jest pokrewieństwo, relacje i płeć podopiecznych.

  1. Dyscyplinowanie małoletniego odbywa się poprzez udzielanie „informacji zwrotnej” komunikującej uczniom, że ich postawa w danej sytuacji nie jest właściwa, sprzeczna z oczekiwaniami i nieefektywna. Powiązana jest ze stawianiem granic, kształtowaniem trwałego system wartości, adekwatnego poziomu samooceny oraz umiejętności podejmowania trafnych decyzji.

Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie, poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi:

− fizycznej (agresja, stosowanie kar fizycznych, środków przymusu bezpośredniego, krępowanie, izolowanie, uniemożliwianie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych; pozbawianie snu, pokarmu, ekspozycja na zimno, ciepło; prace fizyczne nieadekwatne do możliwości, dopuszczanie się zachowań o charakterze seksualnym),
− psychicznej (dominacja poprzez krzyk, groźby, naruszanie poczucia własnej wartości, lekceważenie potrzeb psychicznych np. bezpieczeństwa, przynależności, symulacje wzbudzające strach i obawy o życie własne i rodziny).

  1. Rodzice i opiekunowie prawni uczniów mają prawo do wszelkich informacji na temat funkcjonowania ucznia na terenie szkoły, w trakcie wycieczek i innych przedsięwzięć organizowanych przez szkołę. Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom lub opiekunom prawnym.

Rozdział V

ZASADY I PROCEDURY PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNEGO

  1. Zakres zadań poszczególnych pracowników szkoły w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni uczeń jest krzywdzony:

a) Dyrektor szkoły:

− Przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
−  Uczestniczy w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi.− W przypadku podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmuje decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieska Karta”.
− W sytuacji, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy ze szkołą składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamia policję/prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
− W razie zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamia policję.
− W sytuacji gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny zawiadamia policję.
− W przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni a wcześniejsze działania szkolne okazały się nieskuteczne zawiadamia Sąd Rejonowy (Wydział Rodzinny i Nieletnich) lub Ośrodek Pomocy Społecznej.
− Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla małoletniego.
− Prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku ucznia krzywdzonego.
− Organizuje szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec małoletnich.
− Uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne na temat realizacji
w szkole Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
− W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) kierownictwo placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog szkolny, wychowawca dziecka, kierownictwo placówki, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).

Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku,  na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.

W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

b) Pedagog i psycholog szkolny:

− Przyjmuje i odnotowuje sprawę zgłoszenia przemocy w rodzinie.
− Diagnozuje sytuację ucznia i jego rodziny.
− Koordynuje świadczenie pomocy małoletniemu oraz jego rodzinie.
− Przeprowadza rozmowy z małoletnim oraz jego rodzicami lub prawnymi opiekunami.
− Pozostaje w kontakcie z wychowawcą i dyrektorem w sprawach dotyczących małoletniego. − Pomaga pracownikom szkoły we właściwym postępowaniu względem ofiary przemocy.
− Informuje rodziców o możliwych formach wsparcia ucznia.
− Udziela rodzicom wskazówek na temat zrozumienia typowych reakcji dzieci na trudne sytuacje.
− Kieruje dziecko oraz rodziców do placówek specjalistycznych, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
− Współpracuje ze specjalistami pomagającymi dziecku i jego rodzinie.
− Uruchamia procedurę „ Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”.
− Dokumentuje podejmowane działania względem małoletniego i jego rodziny (załącznik
nr 2).
− Opracowuje plan wsparcia dziecku krzywdzonemu.
− Opracowany plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa szkolnego opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji. Pedagog/psycholog szkolny informuje opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub Sąd Rodzinny, Ośrodek Pomocy Społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
− Umożliwia poszerzanie wiedzy i umiejętności związanych z ochroną małoletniego przed zagrożeniami oraz pozytywnymi metodami wychowawczymi.
− Uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne na temat realizacji w szkole Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
− Dba o to, by na terenie szkoły i na stronie internetowej znajdowały się powszechnie dostępne informacje o organizacjach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy oraz będącym w trudnej sytuacji.

c) Wychowawca:

− Przyjmuje zgłoszenie o podejrzeniu przemocy w rodzinie ucznia, sporządza notatkę służbową (załącznik nr 4).
− Powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga/psychologa  szkolnego.
− Uruchamia procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”.
− W przypadku, gdy uczeń posiada obrażenia przeprowadza go do miejsca udzielania pomocy.
− Nawiązuje i pozostaje w stałym kontakcie z rodzicami ucznia.
− Opracowuje wspólnie z pedagogiem/ psychologiem szkolnym plan wsparcia krzywdzonemu.
− Udziela wsparcia uczniowi oraz monitoruje jego sytuację.
− Monitoruje zespół klasowy, by skutki przemocy nie wpływały na sytuację szkolną ucznia.
− Podejmuje realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy z uczniami.
− Zapoznaje rodziców z obowiązującymi w szkole Standardami Ochrony Małoletnich, zachęca rodziców/opiekunów uczniów do angażowania się w działania na rzecz ochrony małoletnich.
− Prowadzi działania dla rodziców/opiekunów prawnych w zakresie poszerzania wiedzy i umiejętności związanych z pozytywnymi metodami wychowawczymi oraz ochroną przed zagrożeniami.
− Uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne na temat realizacji w szkole Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

d) Nauczyciele:

− Informują wychowawcę i pedagoga lub psychologa szkolnego o tym, że podejrzewają stosowanie przemocy wobec ucznia.
− Uruchamiają procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”.
− Podejmują realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy pedagogicznej z uczniami.

a) Niepedagogiczni pracownicy szkoły:

− Reagują na objawy przemocy oraz niepokojące zachowania, których mogą być świadkami.
− Zgłaszają zaobserwowane niepokojące sygnały dyrekcji szkoły, pedagogowi/psychologowi szkolnemu lub nauczycielom.

  1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy domowej:

− Przyjęcie informacji o podejrzeniu krzywdzenia ucznia, sporządzenie notatki służbowej.
− Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie jest nauczyciel to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach wychowawcę lub pedagoga szkolnego.
− Wychowawca lub pedagog/psycholog badają okoliczności sprawy, przeprowadzają rozmowę z poszkodowanym (gdzie i kiedy doszło do zdarzenia lub zdarzeń, jaka była ich częstotliwość itd.).
− W zależności od okoliczności zdarzenia wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny informują dyrektora szkoły.
− W celu wyjaśnienia sytuacji wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny wzywa do szkoły rodzica/ prawnego opiekuna.
− Pedagog/psycholog szkolny i wychowawca opracowuje plan wsparcia dziecku i rodzinie.
− Jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia dyrektor, wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny wzywa pomoc medyczną, po wcześniejszym zawiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych.
− Dyrektor podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieska Karta” i wyznacza pracownika, który ją przeprowadza.
− Dyrektor składa wniosek do odpowiedniej instytucji.
− W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa dyrektor powiadamia policję lub prokuraturę.
− W przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania, wciągania
w konflikt dorosłych, manipulowania nim, dyrektor powiadamia sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

  1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy ze strony pracownika szkoły:

− Osoba, która ma przesłanki do podejrzewania krzywdzenia ucznia w szkole zgłasza problem dyrektorowi.
− Dyrektor podejmuje działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, spotkanie z rodzicami/prawnymi opiekunami, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z innymi pracownikami szkoły na temat zdarzenia, obserwacja pracownika oraz ucznia.
− Dyrektor szkoły po potwierdzeniu informacji podejmuje działania zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego i prawa pracy, stosuje karę porządkową, powiadamia prokuraturę lub kieruje sprawę do komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.
− W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłaszają rodzice lub opiekunowie prawni ucznia dyrektor lub pedagog/psycholog szkolny mogą zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej bezstronnej instytucji. Ze spotkania z rodzicami sporządza się notatkę.
− Jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie ucznia o łamaniu jego praw jest nauczyciel to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach, wychowawcę dziecka lub pedagoga szkolnego.
− W zależności od sytuacji dyrektor powiadamia rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia ucznia przez innych uczniów:

− Bezpośrednia, natychmiastowa reakcja nauczycieli i pracowników szkoły na akty agresji i przemocy, przerwanie agresji lub przemocy.
− Rozmowa nauczyciela z ofiarą, sprawcą i świadkami przemocy, nakłonienie sprawcy do naprawienia szkody.
− Jeżeli stan ucznia wskazuje na zagrożenie jego zdrowia lub życia dyrektor lub inny pracownik szkoły wzywa pomoc medyczną, po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych.
− Jeżeli akty agresji i przemocy są regularne wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny przeprowadzają rozmowę z krzywdzonym uczniem (miejsce incydentów i ich częstotliwość), rozmawiają ze sprawcą/sprawcami oraz z ewentualnymi świadkami.
− Wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny zawiadamia lub wzywa do szkoły rodziców/opiekunów prawnych krzywdzonego ucznia i sprawcy/sprawców w zależności od okoliczności i rangi zdarzenia.
− Uczniowi będącemu ofiarą przemocy zapewnia się pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z jego potrzebami.
− Osobę będącą sprawcą przemocy obejmuje się stałą opieką i kontrolą wychowawcy lub pedagoga/psychologa szkolnego.
− Z uczniami, którzy byli świadkami przemocy nauczyciel omawia przebieg zdarzenia, w tym  jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, jak reagować na krzywdzenie i kogo informować, gdy dochodzi do takiego faktu. Jeśli problem dotyczy danej klasy wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny przeprowadzają dodatkowe zajęcia dotyczące przemocy i radzenia sobie z agresją oraz rozwiązywaniem konfliktów. Działania koordynuje
i monitoruje wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny.
− W przypadku, gdy sprawca agresji/przemocy jest nieznany, dyrektor, wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego ucznia o możliwości zawiadomienia policji lub sam zawiadamia policję.

  1. Procedura postępowania w przypadku ujawnienia cyberprzemocy:

− Nauczyciel lub inna osoba posiadająca wiedzę o zdarzeniu informuje o tym fakcie wychowawcę, pedagoga/psychologa szkolnego lub dyrektora szkoły.
− Osoba, której zgłoszono zdarzenie zobowiązana jest:

– wyjaśnić zdarzenie i podjąć próbę ustalenia sprawcy,
– porozmawiać z poszkodowanym uczniem, zapewnić wsparcie psychiczne, poradę,
– porozmawiać ze sprawcą, ustalić okoliczności czynu, zobowiązać ucznia do zaprzestania takiego postępowania i usunięcia materiałów z sieci,
– powiadomić opiekunów poszkodowanego ucznia o zajściu,
– powiadomić opiekunów sprawcy o zdarzeniu, przedyskutować z nimi zachowanie dziecka,
– zaproponować pomoc psychologiczno-pedagogiczną uczniom, zarówno poszkodowanemu, jak i sprawcy, jeżeli jest taka potrzeba.

− W sytuacji, gdy sprawca nie stosuje się do ustaleń i jeśli uczeń jest nadal krzywdzony dyrektor podejmuje stosowne działania prawne.
− W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest niemożliwy do ustalenia poprzez działania szkoły, dyrektor, wychowawca lub pedagog/psycholog szkolny po rozpoznaniu sprawy informuje rodziców/opiekunów prawnych poszkodowanego ucznia o prawie zawiadomienia policji.

  1. Procedura postępowania wobec ucznia z zaburzeniami psychicznymi, który zachowuje się agresywnie w stosunku do innych lub siebie:

−  W każdym przypadku konieczności rozwiązywania problemów związanych z naruszeniem przez ucznia obowiązujących w szkole zasad niezbędna jest ścisła współpraca przedstawicieli szkoły z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia.
− W celu rozwiązywania zaistniałego problemu wychowawca w porozumieniu z pedagogiem lub psychologiem szkolnym:

a) ustala najbliższy termin spotkania z uczniem i jego rodzicami;
b) prowadzi rozmowę interwencyjną z uczniem;
c) prowadzi rozmowę z rodzicami, podczas której wspólnie ustala z nimi dalsze działania wobec ucznia, zasady współpracy między rodzicami a szkołą oraz możliwość uzyskania pomocy specjalistycznej;
d) uczeń w obecności rodziców podpisuje kontrakt, w którym zobowiązuje się
do przestrzegania określonych reguł zachowania;
e) nadzór nad wypełnieniem kontraktu przez ucznia sprawują rodzic i wychowawca klasy.

− Uczniowie potrzebujący pomocy specjalistycznej są kierowani do odpowiedniej poradni/placówki.
− Brak współpracy ze strony rodziców powoduje konieczność podjęcia innych działań przewidzianych prawem:

a) zastosowanie określonych w statucie szkoły konsekwencji dyscyplinarnych;
b) zgłoszenie sprawy do sądu rodzinnego.

− W warunkach zagrożenia zdrowia ucznia szkoła zapewnia mu niezbędną opiekę medyczną (wzywane jest pogotowie).
−  Policja jest wzywana w przypadku:

a) zachowania ucznia, które zagraża bezpieczeństwu jego lub innych osób;
b) znalezienia na terenie szkoły nielegalnych substancji psychoaktywnych;
c) gdy istnieje podejrzenie, że uczeń może posiadać nielegalne substancje psychoaktywne;
d) kradzieży lub innych wykroczeń.

  1. Sposób działania w przypadku wystąpienia zagrożenia:

− Należy reagować łagodnie, spokojnie.
−  Nauczyciel nie pozostawia ucznia samego.
− Nauczyciel przeprowadza ucznia w bezpieczne, ustronne miejsce (pod opiekę pielęgniarki szkolnej, pedagoga/psychologa szkolnego). W przypadku braku takiej możliwości zapewnienie bezpieczeństwa pozostałym uczniom poprzez wyprowadzenie ich z klasy, np. do klasy obok pod opieką innego nauczyciela.
− Nauczyciel zawiadamia dyrektora szkoły.
− O zaistniałej sytuacji należy powiadomić rodziców/opiekunów prawnych ucznia oraz zobowiązać ich do stawiennictwa w szkole w celu towarzyszenia dziecku w trakcie dalszego udzielania pomocy medycznej.
− Pedagog/psycholog sporządza notatkę z podjętych działań, które  koordynuje i monitoruje.
− Jeśli rodzice/opiekunowie prawni nie współpracują ze szkołą lub podjęte działania są nieskuteczne, a akty agresji są częste dyrektor szkoły powiadamia sąd.

Rozdział VI

PROCEDURA SKŁADANIA ZAWIADOMIENIA O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO ORAZ ZAWIADOMIENIA SĄDU RODZINNEGO

W przypadku pozyskania informacji, że uczeń małoletni jest ofiarą przemocy w rodzinie, należy podjąć następujące działania:

  1. Nauczyciel powinien sporządzić notatkę służbową i przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy/pedagogowi szkolnemu/dyrektorowi szkoły.
  2. Pedagog/psycholog szkolny jest zobowiązany przeprowadzić rozmowę z uczniem w celu potwierdzenia faktu krzywdzenia, poinformować go o działaniach, które powinien podjąć oraz zweryfikować czy dziecko będzie w miejscu zamieszkania bezpieczne na czas prowadzonych działań. Następnie pedagog/psycholog szkolny wzywa do szkoły rodziców/ opiekunów prawnych, przeprowadza z nimi rozmowę, informuje o zamiarze podjęcia określonych działań i przedstawia propozycję ustalenia planu bezpieczeństwa.
  3. Pedagog/ psycholog szkolny sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia na podstawie rozmów z uczniem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz plan bezpieczeństwa, który zawierałby sposoby zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa oraz opis wsparcia, jakie szkoła może mu zaoferować, a także informację o specjalistycznych palcówkach pomocy dziecku w razie potrzeby.
  4. Pedagog/psycholog szkolny ustala z rodzicami/opiekunami prawnymi plan bezpieczeństwa poprzez określenie sposobu powstrzymania przemocy ze strony dorosłych wobec ucznia
    i zobowiązanie do skonsultowania sprawcy przemocy z psychologiem. Ponadto ustala harmonogram kontaktów z osobami i instytucjami wspierającymi rodzinę w sytuacji przemocy wobec dziecka.
  5. Dyrektor informuje o obowiązkach szkoły zgłaszania do prokuratury oraz do sądu rodzinnego i nieletnich przemocy wobec małoletniego.
  6. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęcia działań proponowanych przez szkołę, dyrektor szkoły niezwłocznie składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rodzinnego i nieletnich. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.

Rozdział VII

ZASADY UDOSTĘPNIANIA PRACOWNIKOM, MAŁOLETNIM I ICH RODZICOM/ OPIEKUNOM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA I STOSOWANIA

  1. Standardy Ochrony Małoletnich są udostępniane pracownikom szkoły, małoletnim i ich opiekunom na żądanie.
  2. Standardy są zamieszczone na stronie internetowej szkoły pod adresem www.zsp2.zamosc.pl. oraz na tablicach informacyjnych na korytarzach szkolnych.
  3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się z standardami po zawarciu umowy o pracę.
  4. Zapoznanie się z standardami pracownicy szkoły potwierdzają podpisem.
  5. Rodzice/opiekunowie uczniów zapoznawani są z standardami przez wychowawców na początku roku szkolnego oraz w razie potrzeb ich przypomnienia.

Rozdział VIII

WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI,
A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWAŃ NIEDOZWOLONYCH

  1. Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest postępowanie z szacunkiem,
    przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec rówieśników w jakiejkolwiek formie.
  2. Uczniom nie wolno używać przemocy, znęcać się nad osobami słabszymi, używać wulgaryzmów i obraźliwych słów.
  3. Uczniom nie wolno wzajemnie się zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać, niszczyć rzeczy innych i podnosić głosu na drugą osobę.
  4. Uczniowie powinni szanować prawo innych uczniów do prywatności, bezpieczeństwa
    i spokoju.
  5. Uczniom nie wolno używać wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać wobec innych uczniów przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  6. Uczniom nie wolno utrwalać wizerunku innych uczniów (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą ich zawstydzić lub obrazić.
  7. Uczniom nie wolno proponować kolegom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, a także używać ich w obecności innych.

Rozdział IX

PROCEDURY OCHRONY DZIECI PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI W INTERNECIE ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE

  1. Infrastruktura sieciowa szkoły umożliwia dostęp do Internetu zarówno pracownikom, jak i uczniom w czasie zajęć i poza nimi.
  2. Sieć jest monitorowana, tak aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
  3. Rozwiązania organizacyjne na poziomie szkoły bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
  4. Wyznaczona jest osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w instytucji. Do obowiązków tej osoby należą działania według poniższych procedur:
  5. − Zabezpieczenie sieci internetowej szkoły przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego i nowoczesnego oprogramowania.
    − Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb.
    − Okresowe sprawdzanie, czy na komputerach ze swobodnym dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o uczniu, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje wychowawcy, który przeprowadza z nim rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy nauczyciel uzyska informację, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji.

    1. Istnieje regulamin korzystania z Internetu przez uczniów oraz procedura określająca działania, które należy podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na komputerze.
    2. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika szkoły ma on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu. Pracownik szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez uczniów podczas zajęć.
    3. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.

    Rozdział X

    ZASADY OCHRONY  WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH UCZNIÓW

    1. Pracownicy szkoły kierują się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów.

    –  Dzielenie się zdjęciami i filmami służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu  podjętych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo uczniów.
    – Uczniowie mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez szkołę użyty.
    – Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

    1. Dbałość o bezpieczeństwo wizerunków uczniów następuje poprzez:

    – Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
    –  Obligatoryjne jest poinformowane do czego wykorzystane zostaną zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będą przechowywane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online.
    –  Nie wskazane jest podpisywanie zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie materiałów, używamy tylko imienia ucznia.
    – Zabronione jest ujawnianie jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez szkołę).

    1. Należy podjąć działania mające na celu zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań uczniów poprzez przyjęcie zasad:
    2. – wszyscy uczniowie znajdujący się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrani, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla nich poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje ich w negatywnym kontekście,
      – zdjęcia/nagrania uczniów powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez ich i w miarę możliwości przedstawiać grupę, a nie pojedyncze osoby.

      1. Należy podjąć decyzję o rezygnacji publikacji zdjęć uczniów, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z instytucji.
      2. Należy kierować się zasadą, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia ich bezpieczeństwa.
      3. W sytuacjach, w których szkoła rejestruje wizerunki uczniów do własnego użytku,deklarujemy , że:

      – Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
      –  Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta pisemnie oraz uzyskamy ustną zgodę dziecka.
      – Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:

      – zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
      – zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
      – niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej instytucji,
      – poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma
      rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

      Jeśli wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

      1. Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

      W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

      – wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
      – zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
      – przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.

      1. Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media

      Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez szkołę wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:

      – imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
      – uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
      – podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.

      1. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
      2. Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
        W celu realizacji materiału medialnego dyrektor szkoły może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie instytucji dzieci.
      3. Przechowywanie zdjęć i nagrań
        Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla nich:

      −  Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję.
      −  Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez szkołę w polityce ochrony danych osobowych.
      −  Nie będą przechowane materiały elektronicznych zawierające wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
      −  Nie powinna być wyrażana zgoda na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
      −  Jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do niej.

      Rozdział XI

      ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA MAŁOLETNIEGO PO UJAWNIENIU KRZYWDZENIA

      1. Rozpoznanie sygnałów wskazujących na krzywdzenie małoletniego.

      − Zdobycie wiedzy o krzywdzeniu dziecka.
      − Prezentowanie odpowiedzialnej postawy za uczniów i gotowość do reagowania w sytuacji zagrożenia ich dobra.

      1. Sprawdzanie sygnałów poprzez zbieranie dodatkowych informacji.

      − W przypadku dostrzeżenia sygnałów przez szkołę należy je zweryfikować, zbierając informacje pochodzące od innych pracowników szkoły oraz zawarte w dokumentacji.
      − Pedagog/psycholog szkolny zbiera informacje i koordynuje działania zmierzające do pomocy uczniowi w szkole oraz współpracuje z innymi instytucjami i osobami, np. kuratorem sądowym, pracownikiem socjalnym, dzielnicowym.
      − Nauczyciel wychowania fizycznego, pielęgniarka szkolna zwracają uwagę na ślady pobicia dziecka, niechęć dziecka do rozbierania się, oznaki bólu przy poruszaniu się.
      − Wychowawcy i nauczyciele obserwują zaburzone zachowanie ucznia, które może być skutkiem krzywdzenia.
      − Dokumentacja szkolna zawiera informacje o nieobecnościach ucznia, jego ocenach, adnotacje o zachowaniu ucznia.
      − W razie potrzeby nawiązuje się kontakt z pracownikami innych służb i instytucji zajmujących się dzieckiem i jego rodziną w celu sprawdzenia posiadanych informacji.

      1. Potwierdzenie sygnałów z innych źródeł. W celu zweryfikowania podejrzeń, że dziecko jest krzywdzone, należy przeprowadzić rozmowy z osobami z jego otoczenia: rodzicami, rodzeństwem i nauczycielami rodzeństwa.
      2. Analiza zebranych informacji – diagnoza problemu krzywdzenia dziecka. Po zebraniu i analizie informacji należy ocenić zagrożenia i możliwości wsparcia dla dziecka.
      3. Zaplanowanie i przeprowadzenie interwencji w przypadku potwierdzenia krzywdzenia dziecka. Procedury postępowania zostały opisane w rozdziale V.
      4. Działania prawne. Polegają na zgłoszeniu sprawy policji, prokuraturze sądowi lub zespołowi interdyscyplinarnemu w zależności od sytuacji opisanych w rozdziale VI.
      5. Zadania szkoły w pomocy dziecku krzywdzonemu:

      − Zauważenie sygnałów krzywdzenia i zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innym służbami działającymi w lokalnym systemie pomocy.
      − Podjęcie współpracy z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia dziecka
      i rozwiązywania jego problemów.
      − W uzasadnionych przypadkach podjęcie działań prawnych (zawiadomienie sądu rodzinnego, policji lub prokuratury).
      − Objęcie ucznia na terenie szkoły konieczną pomocą w realizowaniu przez nie zadań szkolnych i budowaniu pozytywnych relacji z dorosłymi i rówieśnikami.
      − Korygowanie zaburzenia zachowania dziecka w ramach codziennej pracy wychowawców i nauczycieli.

      Rozdział XII
      MONITORING STOSOWANIA STANDARDÓW

      1. Osobami odpowiedzialnymi za monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich są pedagog szkolny i psycholog szkolny.
      2. Wymienione powyżej osoby odbierają zgłoszenia dotyczące problemów związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci; reaguje na te zgłoszenia, konsultuje w miarę potrzeb z innymi podmiotami; w uzasadnionych przypadkach mogą zgłaszać sprawy odpowiednim służbom (MOPS, GOPS, policja, sąd rodzinny, przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego, prokuratura).
      3. Pedagog szkolny i psycholog szkolny na bieżąco zbierają opinie rodziców, prawnych opiekunów i dzieci o rezultatach realizacji polityki (skargi, wnioski, uwagi, informacje pozyskane w trakcie rozmów z dziećmi, rodzicami i opiekunami). Korzystają w analizie i ocenie z informacji wychowawców, nauczycieli, informacji pozyskanych ze środowiska lokalnego i instytucji współpracujących ze szkołą.
      4. Okresowo przeprowadzają diagnozę dotyczącą problematyki przemocy i zagrożeń.
      5. Wśród pracowników szkoły przeprowadza się raz w roku ankietę monitorującą poziom realizacji standardów ochrony małoletnich (załącznik nr 5).
      6. Pracownicy szkoły, rodzice, uczniowie mogą proponować zmiany w Standardach Ochrony Małoletnich oraz wskazywać na naruszenia w szkole ustalonych zapisów.
      7. Dyrektor wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom szkoły nowe brzmienie standardów ochrony małoletnich.

      Rozdział XIII

      PRZEPISY KOŃCOWE

      1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
      2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników szkoły, uczniów i ich opiekunów, poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników, poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w gablotach na terenie szkoły, również w wersji skróconej, przeznaczonej
        dla uczniów.

Film promocyjny